تو دو لیست؛ دیگر نگران فراموشی کارهایتان نباشید ✔️😉

تو دو لیست یا به انگلیسی to do list، یک نوع دفتر یا دفترچه است که از آن برای برنامه‌ ریزی کارها استفاده می‌کنیم. این دفتر در بهبود نظم شخصی بسیار موثر است و افراد دارای برنامه در دفتر تو دو لیست خود کارهایی که باید انجام دهند را مشخص می‌ کنند 💡 به زبان ساده، تو دو لیست شامل فعالیت‌ هایی است که باید در طول یک دوره زمانی انجام بدهید و این زمان می‌تواند روزانه، هفتگی یا ماهیانه باشد. افراد زیادی از این روش برای نظم دادن به زندگی شخصی خود استفاده می‌ کنند و کارایی زیاد آن باعث شده تا حتی شرکت‌ های معروف هم چنین لیستی برای خود داشته باشند.

در این مقاله قصد داریم یک راهنما در اختیار شما بگذاریم تا به طور کامل با تو دو لیست آشنا شوید و برای خرید یا ساختن این دفتر به سلیقه خودتان از آن کمک بگیرید. همچنین در این نوشته چند ایده به‌ صورت تخصصی‌ تر هم معرفی می‌ کنیم.

ساختار کلی تو دو لیست

این لیست متشکل از فعالیت‌ های شما است که معمولاً بر اساس اولویت نوشته می‌ شود اما می‌ توانید در آن خلاقیت بیشتری نیز به خرج بدهید. مثلا می‌ توانید به روش های دیگری هم فعالیت‌ های این لیست را بچینید و این مورد کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد. از نظر چیدمان می‌ توانید این فعالیت‌ ها را زیر هم، پشت‌ سر هم یا به روش‌ های دیگری که دوست دارید بنویسید اما رایج ترین شکل آن نوشتن زیر هم است که نظم خاصی هم دارد 📄

زمانی که یک فعالیت تکمیل می‌ شود در کنار آن یک تیک می‌ زنید ✔️ و اگر نتوانستید کاری را در طول زمان مشخص خود انجام دهید در کنار آن یک ضربدر بگذارید ❌ البته شاید کاری را تا قسمتی انجام داده باشید و نخواهید آن را با ضربدر مشخص کنید پس از علامت‌های دیگر استفاده می‌کنید ➕ در واقع شما در علامت گذاری و استفاده از دفتر خود آزادی زیادی دارید و می‌ توانید بر اساس سلیقه خودتان از آن استفاده کنید. با کمک دفتر برنامه ریزی های مستر راد شما می توانید بخش زیادی از کارهای روزمزه خود را به موقع انجام دهید. این دفترها یا تنوع بالا و طرح های جذاب لذت برنامه ریزی را برای شما بیشتر می کنند.

to do list مستر راد طرح BT21 کد tiba-1504

مزیت‌ های استفاده از تو دو لیست

شاید تصور کنید که نظم دادن تنها هدف استفاده از دفترچه TO DO LIST است اما حقیقت این است که مزیت‌ های دیگری هم برای این دفتر وجود دارد. اولین مورد بهبود حافظه است زیرا در صورتی‌ که تعداد فعالیت‌ ها و حجم اطلاعات آن‌ ها زیاد باشد باعث سردرگمی شما می‌ شود اما با یک نگاه ساده به این دفترچه یا لیست، می‌ توانید همه چیز را به یاد بیاورید و نظم زیادی به ذهن خود بدهید 🙂

استفاده از تو دو لیست باعث افزایش بهره‌ وری شما می‌ شود زیرا با مشخص‌ شدن کارهایی که اولویت بالاتری دارند تمرکز خود را معطوف آن‌ ها می‌ کنید و به‌ این‌ ترتیب وقت را روی فعالیت‌ های بیهوده اتلاف نمی‌ کنید. همچنین با استفاده از آن می‌ توانید انگیزه بیشتری پیدا کنید. اگر اهداف بلند مدت خود را روی آن بنویسید و هرکدام را به اهداف کوچک‌ تر تقسیم کنید، دستیابی به آن‌ ها ساده‌ تر می‌شود و همین موفقیت‌ های کوچک انگیزه شما را نیز چند برابر می‌ کنند.

to do list مستر راد طرح یونیکورن کد unicorn pink 1545

ویژگی های یک تو دو لیست مناسب

تا به اینجا فهمیدیم که دفتر تو دو لیست چیست. اما سوال بعدی این است که این دفتر باید چه ویژگی‌ هایی داشته باشد؟ اولین ویژگی این است که باید کارهای مهم خود را به ترتیب در آن بنویسید و کارهای غیر ضروری را حذف کنید. می‌ توانید هدف خود از هر فعالیت را یادداشت کنید تا با یادآوری دلیل آن انگیزه بگیرید. می‌ توانید از اشکال گرافیکی یا نقاشی برای یادآوری فعالیت‌ های مهم یا مشخص‌ کردن نوع آن‌ ها استفاده کنید.

اهداف بلند مدت و فعالیت‌ ها را برای ساده‌ تر شدن به اجزای کوچک‌ تر تقسیم کنید تا دستیابی به آن‌ ها راحت‌ تر باشد. هر فعالیت باید یک‌ زمان مشخص و متناسب داشته باشد و کمی جای تغییر و انعطاف هم برای آن در نظر بگیرید. فعالیت‌ ها را به‌ صورت واقع‌ بینانه بنویسید و زمان لازم و توانایی‌ های خود را هم در نظر بگیرید. همچنین برای استراحت و فعالیت‌ های دیگر زمانی در نظر بگیرید و سعی کنید برنامه شما نه خیلی بی‌ نظم باشد و نه خیلی خشک و خسته کننده.

ظاهر ساده یا فانتزی؟

ارتباط برقرار کردن با یک تو دو لیست جذاب که به‌ خوبی طراحی شده باشد، ذهن شما را منسجم می‌کند و طرح‌ های آن به شما انرژی می‌ دهد. اگر واقع‌ بین باشیم تفاوتی ندارد که از تو دو لیست سیاهبرگ استفاده می‌ کنید یا سفید و یا چه رنگ‌ هایی در آن به کار برده باشید زیرا همه این موارد در درجه اول به سلیقه خود شما بستگی دارد. اما در حالت کلی بهتر است تو دو لیست شما به صورتی باشد که علاوه بر سلیقه با برنامه شما هم تطابق داشته باشد.

مثلاً تصور کنید قصد دارید فعالیت‌ های زیادی را به همراه جزئیات در هر صفحه بنویسید، بنابراین بهتر است طرح‌ های آن ساده باشند تا فضای کافی برای نوشتن وجود داشته باشد. از طرف دیگر، اگر هیچ طرحی نداشته باشید ممکن است شبیه دفتر تمرین به نظر برسد نه یک لیست از کارها! البته همه این‌ ها به شرطی است که خودتان هم وجود طرح‌ های گرافیکی را دوست داشته باشید. 🤩

بخش های دیگری مثل میزان موفقیت یا شکست روزانه هم می‌ تواند ایده خوبی باشد تا بتوانید فعالیت‌ های یک قسمت را ارزیابی کنید.

چند ایده برای ساخت

اگر فعالیت‌ های شما به‌ صورت روزانه و یا خیلی دقیق است، طبیعی است که باید فضای زیادی در نظر بگیرید و دفتری تهیه کنید که تعداد صفحات آن بالا باشد. همچنین باید فضای کافی در هر صفحه وجود داشته باشد تا همه چیز را بنویسید.

به طور کلی سعی کنید سلیقه خود را حتما برای خرید یا ساخت در نظر بگیرید. اگر دوست دارید ظاهر دفتر شما فانتزی باشد توصیه می‌ شود تو دو لیست شما به همان شکل باشد زیرا با دیدن آن لذت می‌ برید و بیشتر انگیزه می‌ گیرید 😇

برای کسانی که می‌ خواهند برای شغل و مسائل شخصی خود برنامه‌ ریزی کنند، توصیه می‌ شود برای ساخت از دفتری استفاده کنند که بتواند فعالیت‌ های هر دو قسمت را نشان دهد. با این کار درصورتی‌ که نیاز به تغییر برنامه داشتید می‌ توانید فعالیت‌ های گروه دیگر را هم ببینید و با توجه‌ به آن تصمیم بگیرید. اگر هم تمایلی به این کار ندارید می‌ توانید به‌ سادگی دو دفتر مجزا تهیه کنید.

شما برای برنامه ریزی کارهای روزانه خود از چه روش هایی استفاده می کنید؟

تجربه ای در استفاده از تو دو لیست در نظم دادن به کارهایتان داشته اید؟

مستر رادی ها منتظرن تا ایده های شنیدنیتون برامون کامنت کنین ❤️

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.